علیرضا رستمی، نوید حسینی علائی، نرجس شبانی، محمد خسروتاش
فصلنامه بلور (علمی تخصصی مهندسی معدن)، دوره: 15، شماره: 29
Publication year: 2011

از جمله عوامل موثر بر پایداری تونل ها و میزان تنش وارده، هندسه مقطع تونل می باشد. هندسه مقطع با توجه به روش اجرا، نوع کاربری محدودیت های فنی و غیره انتخاب می شود. در این مقاله به ارزیابی مقطع تونل خط دو متروی کرج و تاثیر آن بر میزان پایداری پرداخته شده است. مقطع در دو حالت تخم مرغی و دایروی در نظر گرفته شده و سپس با توجه به پارامترهای ژیومکانیکی مسیر خط دو متروی کرج در نرم افزار plaxis 7.2 2D مدل شده است. هر مدل توسط روش المان محدود دو بعدی، قبل و بعد از اجرای پوشش بتنی مورد تحلیل قرار گرفته است . نتایج این بررسی حاکی از آن است که افزایش فضای حفاری در مقطع دایره نسبت به کاهش فضای حفاری به دلیل کاهش فاصله تاج تا کف تونل در مقطع تخم مرغی، باعث تمرکز تنش بیشتر خواهد بود. بنابراین پایداری مقطع تخم مرغی در این شرایط بیشتر است . همچنین فاصله تغییرات تنش و جابجایی در تاج و دیواره تونل بامقطع تخم مرغی نسبت به مقطع دایره کمتر است.